Kastration og sterilisation af kat

Skal din kat neutraliseres?

Medmindre man skal bruge sin hankat til avl, bør den kasteres. Kastrerede katte er mindre udsatte for at komme i slåskamp med andre katte, og det giver en lavere risiko for at få bidsår og bylder samt infektioner som katteaids og katteleukæmi. En kastreret kat føler sig mere hjemme hos sin ejer og er generelt mere tillidsfuld og kontaktsøgende. Desuden er risikoen for at den kastrerede hankat strinter (urinerer indendørs) lille.

Ligesom for hankatte, er der mange fordele ved at sterilisere sin hunkat, medmindre man ønsker killinger. Hunkatte bliver kønsmodne helt ned fra 5 måneders alderen og risikoen for at få killinger er meget stor, hvis ikke der gøres noget. P-piller giver rigtig mange uønskede bivirkninger og anbefales ikke, medmindre det kun er for en kortere periode, fx hvis man ønsker at katten skal have killinger senere i livet.

Det bedste tidspunkt at neutralisere sin kat varierer lidt alt efter størrelse og race. Vi anbefaler kastration af hankattene inden de begynder at strinte og sterilisation af hunkattene inden de kommer i løbetid og kan blive drægtige. Det er dog bedst hvis kattenes organer er fuldt udviklede, hvorfor man helst skal vente til omkring 5 måneders alderen.

Kastration af en hankat foregår under fuld narkose og foretages gennem et lille snit på pungen. Såret heler af sig selv, og der er ikke nogen sting der skal fjernes. Hvis det er en udekat, kan den komme ud igen et par dage efter operationen.

Sterilisation af en hunkat foregår også i fuld narkose. Der foretages et lille snit på maven lige bag navlen, hvorefter æggestokkene fjernes. Såret sys indvendigt, så der ikke er nogle sting, der skal fjernes. De fleste katte behøver hverken at have krave eller bodystocking på for at de ikke slikker i såret. Hunkatte skal holdes inde en uges tid efter steriliseringen.