Massage, laserterapi og genoptræning

Mod gigtsmerter, til genoptræning og for operationspatienter

Hvad er laserterapi?

Laserterapi er et særligt rødt lys som arbejder på nogle specifikke bølgelængder, som skaber en terapeutisk effekt og tilfører ny energi til cellerne. Der sker en øget blodgennemstrømning og det behandlede område bliver forsynet med nye næringsstoffer og ilt. Kort sagt, så speeder vi cellernes egen heling op. Laserterapi gør ikke ondt, men dyret vil opleve en behagelig varme.

Laserterapi kan blandt andet bruges som en del af behandlingen til eksempelvis:

• Akutte muskel og seneskader
  • Kroniske muskelsmerter og ledsmerter (eks. gigtsmerter)
  • Sårheling (bidsår, operationssår, hotspot)
  • Smerter efter operation
  • Hudbetændelse
  • Reduktion af betændelses tilstande og smertelindring

Laserterapi er et supplement til andre behandlingsformer. I mange tilfælde kan brugen af laserterapi bidrage til, at dit kæledyr kan nedsætte forbruget af smertestillende medicin.

Hvordan foregår laserterapi?

Laserbehandlingen foregår stille og roligt, hvor vi tilpasser os dit kæledyrs behov for enten at stå eller ligge, så det føler sig bedst tilpas.

Både du og dit kæledyr samt behandleren bærer beskyttelsesbriller under behandlingen.

Behandlingstiden varierer efter dyrets vægt og det område som skal behandles. En typisk behandlingstid vil dog ligge på 3-5 minutter.

Efter en laserbehandling kan du opleve at dit kæledyr kan virke mere træt. Dette er helt normalt, da kroppens celler har været på arbejde med at bringe energi og ilt til det behandlede område.

Vi anbefaler at dit kæledyr tilbydes vand efter behandlingen, så evt. affaldsstoffer som kroppen udskiller lettere kommer ud af kroppen.

Hvor tit skal mit kæledyr have laserterapi?

Når du booker en tid til laserterapi gennemgår vi sammen en plan for behandlingen af dit kæledyr. Hvor mange behandlinger dit kæledyr har brug for kan være individuelt afhængig af, hvad der skal behandles. Vi giver den 6. behandling uden beregning.

Hvem kan have gavn af massage?

• Alle hunde og katte vil have glæde af massage
  • Aktive hunde såsom jagthunde og agilityhunde
  • Ældre hunde
  • Hunde med gigt i hofte, ryg og nakke
  • Tilbagevendende problemer i bevægeapparatet
  • Hunde efter operation i bevægeapparatet fx korsbåndsoperation
  • Hunde i genoptræning
  • Stressede hunde samt hunde med adfærdsproblemer

Hvad kan massage?

Først og fremmest øger massage blodgennemstrømningen og herved fjernes affaldsstoffer hurtigere i muskler og bindevæv. Det i sig selv kan lindre smerte og ømhed. Blot ved mild berøring dæmper vi nervereaktionerne og det virker beroligende på musklerne, som får lettere ved at slappe af og lade frisk blodgennemstrømning komme igennem.

Massage virker afslappende og beroligende, og derfor kan stressede hunde samt hunde med adfærdsproblemer have glæde af massage. En stresset eller bange hund spænder ofte meget op, hvilket giver en masse ømme muskelspændinger.

Massage udløser endorfiner

Endorfiner frigives når man masserer. Endorfiner har den evne, at hæmme hjernens evne til at opfatte smerte. Derved vil smerte og ubehag føles mindre eller helt forsvinde. Vi kan i mange tilfælde symptombehandle hunde med kroniske smerter. Det vil sige, at vi måske ikke kan fjerne tilstanden, men at vi kan behandle smerterne tilpas meget til at hunden kan leve et godt og smertefrit liv.

Hjælp til træning og genoptræning

Vi tilbyder også hjælp og vejledning i forbindelse med genoptræning efter operation eller i forbindelse med kroniske lidelser i bevægeapparatet. Vi tilbyder en skræddersyet træningsplan med hjemmeøvelser, ernæringsvejledning mm., som er tilpasset din hunds behov.

Styrke og balance – forbyg skader med coretræning

Coretræning går ud på at styrke din hunds balance og styrke. Ved at styrke alle de små stabiliseringsmuskler, kan vi forebygge skader. Har din hund eksempelvis problemer i ryggen eller hofterne, kan vi med stor effekt ryg og hofter ved hjælp af coretræning. Det er en sjov og hyggelig måde at træne med sin hund på.