Kastration og sterilisation af hund

Skal din hund neutraliseres?

Der kan være adfærdsmæssige fordele ved at få kastreret sin hund, hvis den uønskede adfærd er relateret til kønshormonerne. Det kan være at hanhunden strejfer efter hunhunde i løbetid, er aggressiv overfor andre hanhunde eller er svær at styre. Man kan prøve en kemisk/medicinsk kastration (dvs. en midlertidig kastration med en indsprøjtning, som udføres uden bedøvelse), for at se om man opnår den ønskede effekt.

I modsætning til hos hanhunde giver sterilisation af tæver flere sygdomsmæssige fordele. Bl.a. fjerner man risikoen for livmoderbetændelse og risikoen for mælkekirtelkræft nedsættes. Det er to meget hyppige lidelser hos ikke-steriliserede ældre tæver. Desuden undgår man løbetid og at tæven bliver uønsket drægtig. Neutralisation af tæver giver derimod ikke nogen adfærdsmæssige fordele.

Både for tævehunde og hanhunde anbefaler vi at vente med neutralisering til hunden er kønsmoden. Det skyldes, at der kan være en øget risiko for en række sygdomme, hvis hunden neutraliseres inden puberteten.

Kastration af en hanhund foregår under fuld narkose og foretages gennem et lille snit foran pungen. Såret sys med indvendige sting, men hunden må alligevel ikke slikke i det. I så fald skal den have en krave på.

Sterilisation af en hunhund foregår også i fuld narkose. Der foretages et lille snit på maven lige bag navlen, hvorefter æggestokke og evt. livmoder fjernes. Såret sys med indvendige sting, men hunden må alligevel ikke slikke i det. I så fald skal den have en krave eller en bodystocking på. Tæven skal holdes i ro og kun luftes i snor den første uge efter steriliseringen. Prisen for kastration og sterilisation afhænger af hundens størrelse.