Tandbehandlinger og tandpleje

Pas på dit kæledyrs tænder

Her på Stenløse Dyreklinik har vi stor fokus på sygdomme i tænder og mundhule, da det er en meget hyppig men desværre overset sygdom hos hund og kat. 85% af alle hunde og mellem 50-70% af alle katte over 3 år rammes af tandsygdomme.

Alle dyr med tænder behøver, som os mennesker, tandpleje i form af tandrensninger samt behandling af de sygdomme der opstår såsom tandsten, paradentose, resorptioner, caries eller knækkede tænder. Vi har det nyeste og mest avancerede udstyr til tandbehandling hos hund, kat og gnaver og har meget erfaring indenfor dette område.

Symptomer

Tandsygdomme kan være svære at se og opdages ofte først ved konsultation hos dyrlægen. Grunden til dette er bl.a., at de fleste ejere ikke kigger deres kæledyr i munden, samt at hunde og katte pga. deres overlevelsesinstinkt spiser på trods af tandpine. Ofte vil deres symptomer kun være en gradvis ændring af deres adfærd, som kun den særligt opmærksomme ejer vil bemærke.

Tandsten og tandrens

Hvis dit kæledyr har tandsten, er det vigtigt at det får en tandrensning. Her vil tænderne blive renset, ligesom når vi er til tandlægen, dvs. ultralydsrenset og poleret. Dette kan kun gøres under fuld narkose. Tænderne og mundhulen vil blive undersøgt grundigt af en dyrlæge under tandrensningen. Der vil under hele tandbehandlingen være en Aut. veterinærsygeplejerske som overvåger patienten herunder vejrtrækning, temperatur og evt. smerte og sørger for at patient ligger på væske under hele tandrensningen.

Hvis der findes tegn på tandsygdomme, tager vi oftest tandrøntgen, som er en nødvendighed for at kunne lave korrekt diagnostik af tandsygdomme. Når diagnosen er stillet, iværksættes korrekt tandbehandling.

Efter alle tandbehandlinger tilbydes en gratis kontrol efter ca. 10 dage.

Efter behandling

Det er vigtigt, at man som ejer bliver informeret om, hvilke muligheder der er for at forebygge flere tandproblemer.

Med hensyn til tandsten er den bedste forebyggelse daglig tandbørstning. Her skal man bruge en tandpasta lavet specielt til hund og kat samt en helt almindelig tandbørste (babytandbørste til små hunde og katte). Tænderne bør børstes en gang dagligt. Kom forbi på klinikken og få vejledning og brochure om dette. Det er slet ikke så svært som det lyder, især ikke hvis man starter tidligt inden tandproblemerne kommer dvs. allerede som hvalp eller killing.