Vaccination og sundhedseftersyn af hund

Beskyt din hund bedst muligt

Hvorfor skal min hund vaccineres?

Vi anbefaler at din hund bliver vaccineret, for at beskytte den bedst muligt, hvis den bliver udsat for smitte med en af de følgende virussygdomme:

• Hundesyge
  • Parvovirus
  • Smitsom leverbetændelse
  • Kennelhoste
  • Leptospirose
  • Rabies (hundegalskab)

Ved vaccination danner kroppen selv antistoffer mod de pågældende sygdomme. Hunde skal vaccineres med mellemrum for at opretholde kroppens modstandskraft mod disse sygdomme.

Hvor ofte skal min hund vaccineres?

Her på Stenløse Dyreklinik anbefaler vi, at hvalpen vaccineres første gang, når de er omkring 7-8 uger gammel. Hvalpen skal revaccineres ved 12 samt 16 ugers alderen.

Unghunden vaccineres, når den er omkring 1 år. Når hunden vaccineres på dette tidspunkt, holder vaccinen i 3 år med undtagelse af kennelhoste og leptospirose, som holder i 1 år. Dvs. at hunde hvert 3. år skal vaccineres med den store vaccine som beskytter mod hundesyge, parvovirus, smitsom leverbetændelse, kennelhoste og leptospirose.

De mellemliggende år anbefaler vi et årligt sundhedstjek samt vaccination med kennelhoste og leptospirose (lille vaccine). Hvis din hund skal på kennel, udstilling eller lignende, anbefaler vi desuden, at hunden får en ekstra vaccine med kennelhoste.

En årlig vaccination er en del af vores sundhedsprogram Vetplan, som du kan læse mere om her.

8 måneders undersøgelse

Ved 8 måneders alderen indkalder vi hunden til et sundhedseftersyn (uden vaccination). Grunden til dette tjek er, at der sker en utrolig stor udvikling i hundens liv det første år. Mange ting kan forebygges eller korrigeres, hvis det opdages tidligt.

Der bliver ved undersøgelsen især lagt vægt på tandskifte, foderstand, vækst og adfærd.

Hvis du skal have din hund med ud at rejse, skal den som minimum have en rabiesvaccine, et hundepas samt være chipmærket.

Der er forskellige krav for indrejse i de forskellige lande og disse kan ses på fødevarestyrelsens hjemmeside.

Rabiesvaccinen skal for indrejse i de fleste lande gives senest 21 dage inden indrejse og beskyttelsen holder i 3 år.

Vaccinationsprocedure for hund anbefalet af Stenløse Dyreklinik

• 7-8 uger: 1. vaccination: Stor vaccine
  • 12 uger: Revaccination: Stor vaccine
  • 16 uger: Revaccination: Stor vaccine
  • 1 år: Vaccination: Stor vaccine
  • 2 år: Vaccination: Lille vaccine
  • 3 år: Vaccination: Lille vaccine
  • 4 år: Vaccination: Stor vaccine
  • 5 år: Vaccination: Lille vaccine

Stor vaccine beskytter mod: Parvovirus, hundesyge, smitsom leverbetændelse, kennelhoste og leptospirose.

Lille vaccine beskytter mod: Kennelhoste og leptospirose.